gorący temat
wczoraj o 20:20
Praca na 1/2 etatu czy otrzymam kredyt?
wczoraj o 20:00
Kredyt hipoteczny na remont mieszkania
wczoraj o 19:44
wczoraj o 19:04
wczoraj o 16:04
25.11 o 18:22
7.04 o 12:10
5.03 o 16:37
2.09 o 17:09
22.02 o 13:10
30.01 o 21:06
matura
matura
witam , dziewczyny zastanawiam się nad wyborem tematu maturalnego , jak myslicie który . Najbardziej jetem zdeydowana na 30 temat , słuszny wybór? Jaką bibliografię proponujecie? Dziękuję
1.Mistrz i uczen. omow funkcjonowanie motywu w wybranych dziełach literackich.2.Omów różne kreacje bohatera zbuntowanego, odłowując sie do przykładow z literatury XIX wieku.3.Omów różne kreacje bohatera zbuntowanego, odłowując sie do przykładow z literatury XX wieku.4.omów sposób funkcjonowania motywu winy i kary w literaturze różnych epok.5.Przedstaw różne portrety rządzących i dokonaj ich oceny, odwołując sie do wybranych przykładów z literatury od antyku do XVIII wieku.6.Przedstaw różne obrazy władzy i dokonaj ich oceny odwołując się do wybranych przykładów z literatury XX wieku.7.Przedstaw i dokonaj analizy literackiej dialogów z Bogiem, odwołując sie do wybranych przykładów literackich dowolnych epok.8.Przedstaw różne wizje bohaterskiego umierania w literaturze romantycznej i pozytywistycznej.9.Przedstaw i porównaj różne portrety rycerza w literaturze średniowiecznej i pozytywistycznej, odwołując się do wybranych przykładów.10.Motyw domu i jego funkcje w utworach literackich z różnych epok.Omów na podstawie wybranych przykładów.11.Omów funkcje motywu miłóści kobiety i mężczyzny w literaturze romantycznej.12.Omów funkcje motywów antycznych na wybranych przykładach poezji współczesnej.13.Przeanalizuj obrazy rewolucji w wybranych utworach np.Z.Krasickiego, S.Żeromskiego i Witkacego14.Co Twoim zdaniem decyduje o nieprzemijających wartościach arcydzieł literatury polskiej i obcej? Odpowiedz, analizując wybrany utwór lub dwa utwory.15.Przeanalizuj i porownaj obrazy powstań narodowych w wybranych utworach literatury romantyvznej i pozytywistycznej.16.Problemy człoweka uwikłanego w historię. Omów na wybranych przykładach z literatury XIX i XX wieku.17.Omów funkcję motta i tytułu w wybranych utworach literackich XIX lub XX wieku.18.Przedstaw i porównaj literackie utwory parobiliczne wybranych epok (dwa, trzy utwory).19.Przedstaw mechanizmy i skutki działania systemu totalitarnego na dwóch, trzech przykładach literackich.20.Metamorfoza bohatera i jej sens w literaturze polskiej. Omów na przykładach wybranych utworów.21.Idealiści i marzyciele w literaturze polskiej. Scharakteryzuj sposoby kreowania takich bohaterów w utworach z różnych epok.22.Przedstaw kreacje baharterów , którzy doświadczyli okruciestw II wojny światowej i próbując odbudować system watrości.23.Różne aspekty samotności bohaterów literackich. Omów na dowolnych przykładach.24.Porównaj koncepcje Boga w wybranych testach poetyckich.25.Biografia jako klucz do odczytania twórczości pisarza. Omów na wybranych przykładach.26.Portrety Sarmatów w utworach literackich różnych epok. Przedstaw na wybranych przykładach o dokonaj porównania.27.Topos dworu szlacheckiego i jegi funkcje w literateraturze. Rozważ na wybranych przykładach.28.Wskaż związek twórczości J.Kochanowskiego z tradycją anytczną.29.Omów i porównaj różne postawy bohaterów wobec konieczności wyboru na wybranych przez siebie przykładach.30.Wizerunek Polaka-patrioty. Omów sposoby tej kreacji na przykładach wybranych bohaterów literackich.31.Romantyczna i pozytywistyczna koncepcja służenia ojczyźnie.Porównaj je, analizując wybrane przykłady z literatury.32.Duchy,zjawy i upiory i ich funkcje w literaturze rozmatycznej.
matura
30.Wizerunek Polaka-patrioty. Omów sposoby tej kreacji na przykładach wybranych bohaterów literackich.
32.Duchy,zjawy i upiory i ich funkcje w literaturze rozmatycznej.
9.Przedstaw i porównaj różne portrety rycerza w literaturze średniowiecznej i pozytywistycznej, odwołując się do wybranych przykładów
10.Motyw domu i jego funkcje w utworach literackich z różnych epok.Omów na podstawie wybranych przykładów.
11.Omów funkcje motywu miłóści kobiety i mężczyzny w literaturze romantycznej.
to są banalne tematy Naszczęście maturę mam już za sobą
Zmieniany 2 raz(y). Ostatnia zmiana 2010-09-23 09:50 przez Paaati91.
matura
Ty juz temat wybierasz??? xD u mnie wszyscy wybierali temat jakos miesiac przed matura, a przygotowywali tydzien przed Ja przygotowywalam prezentacje dokladnie 4 dni przed i zdalam na 18/20
Moim zdaniem to strasza strasza a to banal jest.... napewno za latwe jak na mature...
matura
1. UCZEŃ I MISTRZ
Biblia Nowy Testament
Jezus nie tylko wygłasza nauki, ale swym życiem ukazuje wzory postępowania. Niczym wędrowny nauczyciel i kaznodzieja, niesie Dobrą Nowinę ludziom różnych miast, ale przede wszystkim - apostołom, którzy będą kontynuatorami jego dzieła.
Legendy arturiańskie
Duchowym mistrzem młodego Artura jest Merlin czarnoksiężnik, mag i mędrzec, który przygotowuje go do objęcia władzy i jej sprawowania. W czasie panowania Artura niejednokrotnie pomaga królowi.
Molier "Świętoszek"
Mistrzem duchowym Orgona staje się Tartuffe: obłudnik, hipokryta, świętoszek, antyteza mistrza. Ślepo oddany mu Orgon staje się nietolerancyjnym bigotem, dbającym wyłącznie o swego "mistrza". To zapatrzenie w Tartuffe'a prowadzi do skłócenia Orgona z rodziną, a także do unieszczęśliwienia jego żony i dzieci.
A. Mickiewicz "Dziady IV"
Dyskusja Gustawa z Księdzem jest rozrachunkiem z zasadami wpajanymi uczniowi przez Księdza (mistrza). Gustaw oskarża swego nauczyciela, że ten nie nauczył go prawdziwego pojmowania świata, a także o to, że wskazał mu drogę do literatury, która stała się dlań zgubą (Ty mnie zabiłeś! - ty mnie nauczyłeś czytać! W pięknych księgach i pięknym przyrodzeniu czytać!). Jednocześnie Gustaw udowadnia, że poszedł własną drogą życia, świat odbiera uczuciowo, a nie wedle prawd wiary i zasad zdrowego rozsądku.
A. Mickiewicz "Konrad Wallenrod"
Porwany w dzieciństwie przez Krzyżaków, Walter Alf wychowuje się na dworze Wielkiego Mistrza, który traktuje go jak własnego syna i przyucza do rycerskiego rzemiosła. Jednak rzeczywistym mistrzem Waltera jest Halban, litewski wajdelota, który wpaja mu patriotyzm i nakłania go do walki z zakonem. Dzięki niemu bohater przeszedł drogę od Waltera Alfa do Konrada Wallenroda, Wielkiego Mistrza i sprawcy upadku Krzyżaków. Halban jest także obecny przy śmierci Konrada Wallenroda, któremu obiecuje, że pamięć po nim nie zaginie, a jego czyny będą sławne dzięki pieśniom wajdeloty.
B. Schulz "Sklepy cynamonowe"
Postać Jakuba, ojca głównego bohatera, stylizowana jest na biblijnych patriarchów i proroków. Sam bohater nazywa go natchnionym herezjarchą, który odkrył przed nim wiedzę ezoteryczną. I choć nie poszedł drogą wskazaną mu przez ojca, jego uznał za swego pierwszego mistrza.
U. Eco "Imię róży"
Wilhelm z Baskerivlle jest dla Adsa z Melku człowiekiem, który ukształtował jego osobowość, wprowadził go w świat tajemnicy, a nawet grozy. Wilhelm nie odsuwa Adsa od śledztwa prowadzonego w opactwie, traktuje go jak swego pomocnika, a niekiedy korzysta z jego rad (np. wyjście z bibliotecznego labiryntu). Jednocześnie stara się go nauczyć, iż człowiek powinien kierować się w życiu przede wszystkim rozumem i doświadczeniem. Wyznawana przez mistrza filozofia legła w gruzach wobec zaistniałej rzeczywistości, a jego uczeń napisze po latach: Stale modlę się, by Bóg przyjął jego duszę i wybaczył mu liczne akty pychy, które kazała mu popełnić duma z rozumu.
N.H. Kleinbaum "Stowarzyszenie umarłych poetów"
Dla uczniów konserwatywnej Akademii Weltona John Keating był pierwszym nauczycielem, który ofiarował im wiedzę żywą. Podstawową zasadą życiową wpajaną młodym ludziom było: Carpe diem! (chwytaj dzień), rozumiane tu jako wykorzystanie każdej chwili dla pogłębienia wiedzy o człowieku, świecie i kulturze. Niekonwencjonalne metody nauczania mistrza Keatinga, jak i samobójstwo jednego z uczniów doprowadziły do usunięcia nauczyciela ze szkoły.
matura
u mnie w szkole do końca wrześni trezba podać temat wraz z bibliografią
Cytat
a_g_a_23
1. UCZEŃ I MISTRZ
Biblia Nowy Testament
Jezus nie tylko wygłasza nauki, ale swym życiem ukazuje wzory postępowania. Niczym wędrowny nauczyciel i kaznodzieja, niesie Dobrą Nowinę ludziom różnych miast, ale przede wszystkim - apostołom, którzy będą kontynuatorami jego dzieła.
Legendy arturiańskie
Duchowym mistrzem młodego Artura jest Merlin czarnoksiężnik, mag i mędrzec, który przygotowuje go do objęcia władzy i jej sprawowania. W czasie panowania Artura niejednokrotnie pomaga królowi.
Molier "Świętoszek"
Mistrzem duchowym Orgona staje się Tartuffe: obłudnik, hipokryta, świętoszek, antyteza mistrza. Ślepo oddany mu Orgon staje się nietolerancyjnym bigotem, dbającym wyłącznie o swego "mistrza". To zapatrzenie w Tartuffe'a prowadzi do skłócenia Orgona z rodziną, a także do unieszczęśliwienia jego żony i dzieci.
A. Mickiewicz "Dziady IV"
Dyskusja Gustawa z Księdzem jest rozrachunkiem z zasadami wpajanymi uczniowi przez Księdza (mistrza). Gustaw oskarża swego nauczyciela, że ten nie nauczył go prawdziwego pojmowania świata, a także o to, że wskazał mu drogę do literatury, która stała się dlań zgubą (Ty mnie zabiłeś! - ty mnie nauczyłeś czytać! W pięknych księgach i pięknym przyrodzeniu czytać!). Jednocześnie Gustaw udowadnia, że poszedł własną drogą życia, świat odbiera uczuciowo, a nie wedle prawd wiary i zasad zdrowego rozsądku.
A. Mickiewicz "Konrad Wallenrod"
Porwany w dzieciństwie przez Krzyżaków, Walter Alf wychowuje się na dworze Wielkiego Mistrza, który traktuje go jak własnego syna i przyucza do rycerskiego rzemiosła. Jednak rzeczywistym mistrzem Waltera jest Halban, litewski wajdelota, który wpaja mu patriotyzm i nakłania go do walki z zakonem. Dzięki niemu bohater przeszedł drogę od Waltera Alfa do Konrada Wallenroda, Wielkiego Mistrza i sprawcy upadku Krzyżaków. Halban jest także obecny przy śmierci Konrada Wallenroda, któremu obiecuje, że pamięć po nim nie zaginie, a jego czyny będą sławne dzięki pieśniom wajdeloty.
B. Schulz "Sklepy cynamonowe"
Postać Jakuba, ojca głównego bohatera, stylizowana jest na biblijnych patriarchów i proroków. Sam bohater nazywa go natchnionym herezjarchą, który odkrył przed nim wiedzę ezoteryczną. I choć nie poszedł drogą wskazaną mu przez ojca, jego uznał za swego pierwszego mistrza.
U. Eco "Imię róży"
Wilhelm z Baskerivlle jest dla Adsa z Melku człowiekiem, który ukształtował jego osobowość, wprowadził go w świat tajemnicy, a nawet grozy. Wilhelm nie odsuwa Adsa od śledztwa prowadzonego w opactwie, traktuje go jak swego pomocnika, a niekiedy korzysta z jego rad (np. wyjście z bibliotecznego labiryntu). Jednocześnie stara się go nauczyć, iż człowiek powinien kierować się w życiu przede wszystkim rozumem i doświadczeniem. Wyznawana przez mistrza filozofia legła w gruzach wobec zaistniałej rzeczywistości, a jego uczeń napisze po latach: Stale modlę się, by Bóg przyjął jego duszę i wybaczył mu liczne akty pychy, które kazała mu popełnić duma z rozumu.
N.H. Kleinbaum "Stowarzyszenie umarłych poetów"
Dla uczniów konserwatywnej Akademii Weltona John Keating był pierwszym nauczycielem, który ofiarował im wiedzę żywą. Podstawową zasadą życiową wpajaną młodym ludziom było: Carpe diem! (chwytaj dzień), rozumiane tu jako wykorzystanie każdej chwili dla pogłębienia wiedzy o człowieku, świecie i kulturze. Niekonwencjonalne metody nauczania mistrza Keatinga, jak i samobójstwo jednego z uczniów doprowadziły do usunięcia nauczyciela ze szkoły.
czy to jest skopiowane z internetu? JeSli tak to u mnie to nie przejdzie
a co powicie na temat lekarza w literaturze?
Zmieniany 1 raz(y). Ostatnia zmiana 2010-09-23 10:03 przez nika-ninka.
matura
Cytat
kasialenka
Ty juz temat wybierasz??? xD u mnie wszyscy wybierali temat jakos miesiac przed matura, a przygotowywali tydzien przed Ja przygotowywalam prezentacje dokladnie 4 dni przed i zdalam na 18/20
Moim zdaniem to strasza strasza a to banal jest.... napewno za latwe jak na mature...
Na pewno wybierali miesiąc przed, jak we wrześniu trzeba złożyć deklarację..
matura
5.Przedstaw różne portrety rządzących i dokonaj ich oceny, odwołując sie do wybranych przykładów z literatury od antyku do XVIII wieku. krol edyp, kroniki galla aninima, moze satyra krasiciekgo-"do krola",
13.Przeanalizuj obrazy rewolucji w wybranych utworach np.Z.Krasickiego (chyba krasińskiego), S.Żeromskiego i Witkacego - "nie-boska komedia", "przedwiośnie" , "szewcy"
.17.Omów funkcję motta i tytułu w wybranych utworach literackich XIX lub XX wieku. - moja przyjaciolka ten miala i bardzo fajna prace napisała, "mistrz i malgorzata, dżuma, romantyczność mickiewicza, konrad wallenrod
31.Romantyczna i pozytywistyczna koncepcja służenia ojczyźnie.Porównaj je, analizując wybrane przykłady z literatury
dziady, kordian,lalka,gloria victis
wypisałam te najlatwiejsze a zarazem ciekawe.
Zmieniany 1 raz(y). Ostatnia zmiana 2010-09-23 10:38 przez blondilandryna.
matura
powiem tak to może i być już w necie bo wysyłałam to już dużej ilości osób ale nie umieszczam gotowych prac tylko pomoce może ktoś coś skorzysta ja mature zdawałam 7 lat temu i zdawałam jeszcze starą więc nie daje gwarancji ale skorzystać można przecieżCytat
nika-ninka
u mnie w szkole do końca wrześni trezba podać temat wraz z bibliografią
Cytat
a_g_a_23
1. UCZEŃ I MISTRZ
Biblia Nowy Testament
Jezus nie tylko wygłasza nauki, ale swym życiem ukazuje wzory postępowania. Niczym wędrowny nauczyciel i kaznodzieja, niesie Dobrą Nowinę ludziom różnych miast, ale przede wszystkim - apostołom, którzy będą kontynuatorami jego dzieła.
Legendy arturiańskie
Duchowym mistrzem młodego Artura jest Merlin czarnoksiężnik, mag i mędrzec, który przygotowuje go do objęcia władzy i jej sprawowania. W czasie panowania Artura niejednokrotnie pomaga królowi.
Molier "Świętoszek"
Mistrzem duchowym Orgona staje się Tartuffe: obłudnik, hipokryta, świętoszek, antyteza mistrza. Ślepo oddany mu Orgon staje się nietolerancyjnym bigotem, dbającym wyłącznie o swego "mistrza". To zapatrzenie w Tartuffe'a prowadzi do skłócenia Orgona z rodziną, a także do unieszczęśliwienia jego żony i dzieci.
A. Mickiewicz "Dziady IV"
Dyskusja Gustawa z Księdzem jest rozrachunkiem z zasadami wpajanymi uczniowi przez Księdza (mistrza). Gustaw oskarża swego nauczyciela, że ten nie nauczył go prawdziwego pojmowania świata, a także o to, że wskazał mu drogę do literatury, która stała się dlań zgubą (Ty mnie zabiłeś! - ty mnie nauczyłeś czytać! W pięknych księgach i pięknym przyrodzeniu czytać!). Jednocześnie Gustaw udowadnia, że poszedł własną drogą życia, świat odbiera uczuciowo, a nie wedle prawd wiary i zasad zdrowego rozsądku.
A. Mickiewicz "Konrad Wallenrod"
Porwany w dzieciństwie przez Krzyżaków, Walter Alf wychowuje się na dworze Wielkiego Mistrza, który traktuje go jak własnego syna i przyucza do rycerskiego rzemiosła. Jednak rzeczywistym mistrzem Waltera jest Halban, litewski wajdelota, który wpaja mu patriotyzm i nakłania go do walki z zakonem. Dzięki niemu bohater przeszedł drogę od Waltera Alfa do Konrada Wallenroda, Wielkiego Mistrza i sprawcy upadku Krzyżaków. Halban jest także obecny przy śmierci Konrada Wallenroda, któremu obiecuje, że pamięć po nim nie zaginie, a jego czyny będą sławne dzięki pieśniom wajdeloty.
B. Schulz "Sklepy cynamonowe"
Postać Jakuba, ojca głównego bohatera, stylizowana jest na biblijnych patriarchów i proroków. Sam bohater nazywa go natchnionym herezjarchą, który odkrył przed nim wiedzę ezoteryczną. I choć nie poszedł drogą wskazaną mu przez ojca, jego uznał za swego pierwszego mistrza.
U. Eco "Imię róży"
Wilhelm z Baskerivlle jest dla Adsa z Melku człowiekiem, który ukształtował jego osobowość, wprowadził go w świat tajemnicy, a nawet grozy. Wilhelm nie odsuwa Adsa od śledztwa prowadzonego w opactwie, traktuje go jak swego pomocnika, a niekiedy korzysta z jego rad (np. wyjście z bibliotecznego labiryntu). Jednocześnie stara się go nauczyć, iż człowiek powinien kierować się w życiu przede wszystkim rozumem i doświadczeniem. Wyznawana przez mistrza filozofia legła w gruzach wobec zaistniałej rzeczywistości, a jego uczeń napisze po latach: Stale modlę się, by Bóg przyjął jego duszę i wybaczył mu liczne akty pychy, które kazała mu popełnić duma z rozumu.
N.H. Kleinbaum "Stowarzyszenie umarłych poetów"
Dla uczniów konserwatywnej Akademii Weltona John Keating był pierwszym nauczycielem, który ofiarował im wiedzę żywą. Podstawową zasadą życiową wpajaną młodym ludziom było: Carpe diem! (chwytaj dzień), rozumiane tu jako wykorzystanie każdej chwili dla pogłębienia wiedzy o człowieku, świecie i kulturze. Niekonwencjonalne metody nauczania mistrza Keatinga, jak i samobójstwo jednego z uczniów doprowadziły do usunięcia nauczyciela ze szkoły.
czy to jest skopiowane z internetu? JeSli tak to u mnie to nie przejdzie
a co powicie na temat lekarza w literaturze?
matura
hej ja miałąm temat "Różne sposoby mówienia o II wojeni światowej w wybranych utworach literackich". Jeśli byś miała ochotę mogłabym Ci użyczyć mojej pracy za jakąś mała odpłatą Ty byś zapropnowała ten temat w swojej szkole żeby dodali do listy i masz z głowy. Może przydałoby się też cos do Twojego tematu nr 16, 19, 22. Sądzę że mój temat był dość intersujący i raczej niebanalny