Obecnie rozmawiamy o:

sprawdzony stomatolog

gorący temat

Projekt wnętrza

33 minut temu

usługi stomatologiczne

36 minut temu

Kasyno

dzisiaj o 3:12

Szafa.pl na Facebooku
Ciekawe wątki
Aktywne użytkowniczki

nauka czytania -Domana

18 mar 2010 - 18:04:44

ostatnio słyszałam w tv o "Czytanie dla dzieci - Nauka czytania - Glenn Doman" zainteresowało mnie to i postanowiłam poczytac o tym w necie bardzo dużo o tym jest i same pozytywne opinie mam ktore to "stosuja", sama sie zastanawiam nad kupnem takiego zestawu dla małe-moze akurat bedzie praktyczniejsze niz nie jedna zabawka zucona po 5min w kat, a moze tu sa mamy ktore spotkaly sie z ta metoda i podziela sie swoimi doswiadczeniami:)

nauka czytania -Domana

18 mar 2010 - 20:08:17

sama jestem zainteresowana tą metodą,również czytałam na ten temat w internecie ,wydaje mi sie że jest to świetna spraw i zabawa dla dziecka ,bo przyznać trzeba że dzisiejsze dzieći to szybciej obcykaja komputer niż właśnie czytanie ,ja jestem tego samego zdania co ty ,tyle kasy się traci na te zabawki ,które lądują w koncie czy w koszu z zabawkami i leżą sobie ,a te karty z tej nauki do czytania to naprawde musi byc fantastyczna zabawa która uczy dziecko ,wiesz ja jednak sama zakupie ten 1 zestaw bo to jest etapami więc najpierw trzeba 1 etap zakupić.

nauka czytania -Domana

18 mar 2010 - 20:26:32

no tak,tylko który kupic bo np. na allegro sa rózne i kazdy inaczej poisany a z kolei na "małym geniuszu" inny-moze sie orjentujesz ktory to bedzie

nauka czytania -Domana

03 kwi 2010 - 10:18:16

Hej
ja dla swojego kupiłam na allegro zestaw ten tańszy za 75 zł chyba i jestem bardzo zadowolona, karty sa porządnie wykonane i jest bardzo dużo słów ;)

zweryfikowana
Posty: 391
Ostrzeżenia: 1/5

nauka czytania -Domana

03 kwi 2010 - 14:01:58

ta metoda jest dobra dla dzieci młodszych niż 6 lat i dla starszych które mają ja w szkole bo inaczej może być tak, że literują albo zgadują co jest na obrazkach.

a jest w tych pudełkach dokładna instrukcja jak przeprowadzać takie zajęcia z jaka częstotliwościa w ciągu dnia?

nauka czytania -Domana

06 kwi 2010 - 08:23:48

Kurcze chyba się na to skuszę tym bardziej że mogę to kupić u mnie w gliwicach to od razu sobie to pooglądam i dopytam się o wszystko czyli który etap mam wziąść bo są 3 chyba że któraś z was już go ma i jest wstanie mi pomóc i powiedzieć co i jak czyli jak to wygląda i który poziom wziąść dla 1,5 rocznego dziecka'

nauka czytania -Domana

06 kwi 2010 - 11:47:45

Cytat
AnnaSt-d

a jest w tych pudełkach dokładna instrukcja jak przeprowadzać takie zajęcia z jaka częstotliwościa w ciągu dnia?

Tak, w zestawie jest dokładna instrukcja jak przeprowadzać zajęcia, sprawdź też w internecie, są strony gdzie jest wszystko wyjaśnione :)
Ten zestaw co ja mam jest zaplanowany na 3 zestawy po 5 kart, ale Glenn Doman proponuje 5 zestawów po 5 kart, ale nie zawsze się da aż tyle przerobić.
Na początek wybiera się 15 słów i dzieli na 3 zestawy po 5 słów. Pierwszego dnia pokazujesz dziecku te 5 słów trzy razy - 3 sesje. Drugiego dnia wprowadzasz drugi zestaw. Każdy zestaw pierwszy i drugi pokazujesz dziecku po trzy razy dziennie, czyli juz masz 6 sesji. Trzeciego dnia wprowadzasz 3 zestaw i 1,2,3 zestaw pokazujesz po 3 razy dziennie czyli jest 9 sesji :) 4,5 dnia bawisz się tymi zestawami a 6,7 dzień to dni"wolne"
W drugim tygodniu codziennie z każdego zestawu wyjmujesz po jednym wyrazie wymieniasz na inny, i tak robisz w kolejnych tygodniach az dziecko pozna wszystkie pojedyncze słowa i wtedy wprowadzasz wyrażenia dwuwyrazowe.

Cytat
joanna_1807
Kurcze chyba się na to skuszę tym bardziej że mogę to kupić u mnie w gliwicach to od razu sobie to pooglądam i dopytam się o wszystko czyli który etap mam wziąść bo są 3 chyba że któraś z was już go ma i jest wstanie mi pomóc i powiedzieć co i jak czyli jak to wygląda i który poziom wziąść dla 1,5 rocznego dziecka'

Zacznij od etapu pierwszego - pojedynczych słów i wyrażeń dwuwyrazowych :)

nauka czytania -Domana

07 kwi 2010 - 09:25:50

Metoda czytania globalnego Glenna Domana

Glenn Doman, fizykoterapeuta, opracował w latach 1960 - 1970 program badań klinicznych nad dziećmi z uszkodzonym mózgiem. Głównym przedmiotem obserwacji i badań był mózg dziecka i jego rozwój. Na podstawie badań sformułowano tezę, że podłożem wszelkich zaburzeń u dzieci są uszkodzenia mózgu. Rehabilitacja ma więc polegać na oddziaływaniu na mózg.

Jedną z metod oddziaływania jest nauka globalnego czytania jaką wprowadził Glenn Doman. Opanowanie umiejętności czytania stanowi przełomowy moment w życiu człowieka. Nauka ta wymaga od dziecka wszystkich sił psychicznych, całkowitego zaangażowania nie tylko procesów intelektualnych, lecz także emocjonalnych. „Czytanie jest jedną z najważniejszych funkcji ludzkiego mózgu - ze wszystkich stworzeń na ziemi tylko ludzie umieją czytać, jest to także jedna z najważniejszych funkcji w życiu, ponieważ cała nauka opiera się na umiejętności czytania”. G. Doman traktuje naukę czytania jako element dziecięcej zabawy. Stąd pochodzi nazwa koncepcji - zabawa w czytanie.

Doman skierował także swoje zainteresowania na dzieci zdrowe. Uważał, żeby nauka była zabawą. Proponuje, aby przestrzegać takich oto zasad gwarantujących efektywność w czytaniu:

1. Zacznij w możliwie najmłodszym wieku.
2. Bądź zawsze radosna.
3. Szanuj swoje dziecko.
4. Ucz tylko wtedy, gdy ty i twoje dziecko jesteście szczęśliwi.
5. Skończ zanim twoje dziecko chce skończyć.
6. Pokazuj materiały szybko.
7. Często wprowadzaj nowe materiały.
8. Wykonuj program systematycznie.


Proces nauki czytania globalnego metodą Domana przebiega z użyciem tzw. bitów informacji: są to starannie przygotowane białe kartoniki (10 cm wysokości, 60 cm szerokości), na których napisane jest słowo w kolorze czerwonym np.: mama (kolor czerwony przyciąga wzrok małych dzieci). Powinno stosować się wielkie litery, tak aby zmieściły się na kartoniku. Wielkie ponieważ droga wzrokowa jest jeszcze niedojrzała. Litery kreślone na kartonikach nie powinny być kaligrafowane, lecz zbliżone swoim wyglądem do liter drukowanych w książce.

Nauka czytania metodą Domana przebiega etapowo:

Etap I - rozpoczyna się od wprowadzenia 15 słów z najbliższego otoczenia, rodziny. Prezentacja jednego wyrazu połączona jest z głośnym odczytaniem i trwa 1 sekundę - wprowadza się 5 wyrazów (zestaw).
Należy je powtarzać 3 razy w ciągu dnia. W drugim dniu powtarzamy początkowo sesję 3 razy i dodajemy zestaw następnych pięciu słów, które pokazujemy również 3 razy dziennie. Trzeciego dnia dodajemy zestaw następnych pięciu słów. Teraz uczymy dzieci trzech zastawów słów po pięć wyrazów w każdym zestawie, pokazywanych 3 razy dziennie.
Pierwsze 3 zestawy oglądają dzieci przez tydzień. Po pięciu dniach zaczynamy wymieniać jedno stare słowo z każdego zestawu, układamy nowe i dołączamy dwa nowe zestawy.

Etap II - to czytanie wyrażeń dwuwyrazowych. Etap ten rozpoczyna wprowadzenie etykiet z nazwani kolorów. Jest to ważny, pośredni etap pomiędzy pojedynczymi słowami a pełnymi zdaniami. Ze słów, których wcześniej uczyliśmy dziecko, budujemy wyrażenia dwuwyrazowe, np. sok pomarańczowy, niebieski worek itp. Wykonanie kart trzeba podzielić na dwa zestawy po pięć wyrażeń w każdym. Po pięciu dniach wycofujemy po jednym wyrażeniu z każdego zestawu i dodajemy nowe. Na tym etapie czytania potrzebujemy dodatkowych przymiotników. Najlepiej ich użyć w parach przeciwieństw, np. duże - małe, ładne - brzydkie, ciemny - jasny.

Etap III - jest to przejście od dwuwyrazowych wyrażeń do prostych zdań. Polega na włączeniu nazw czynności do wyrazu lub wyrażenia dwuwyrazowego i utworzenie krótkiego zdania np. Mama skacze. Proste zdania tworzymy również, dorabiając do kilku kart słowo „jest” i stwarza to możliwość układania dowolnych zdań. Można także zrobić zestaw pięciu zdań. Po kilku dniach dodajemy dwa nowe zdania, wycofując jednocześnie dwa stare. Można również wykonać książeczkę z prostych zdań. Taka książeczka powinna zawierać pięć zdań z ilustracjami do każdego zdania. Powinna mieć wymiary 20 x 45 cm oraz czerwone litery o wysokości 5 cm. Zapisana strona powinna poprzedzać obrazek i być oddzielona od ilustracji. Książka ma na początku 10 stron czytanych 2,3 razy dziennie.

Etap IV - to rozbudowane zdania wyrażające bardziej złożoną myśl. Etapem poprzedzającym czytanie rozbudowanych zdań jest wprowadzenie przyimków „w”, „na”, „do” itp. - początkowo w dwuwyrazowych zdaniach, później włączone są w rozbudowane zdanie.
Wysokość liter ulega zmniejszeniu do 3 cm. Następuje zmiana koloru czerwonego liter na czarny.

Etap V - to książki kupowane lub wykonywane przez matkę.
Jest to czas, kiedy dziecko jest gotowe do czytania prawdziwej książki. Staranne przygotowanie takich książeczek jest kluczem do sukcesu z jego pierwszą książką i z wieloma innymi w przyszłości.
Książka dla dzieci musi spełniać następujące warunki:
1. Powinna zawierać słownictwo od 50 do 100 słów.
2. Powinna mieścić nie więcej niż jedno zdanie na jednej stronie.
3. Litery nie mogą być mniejsze niż 2 cm.
4. Tekst powinien poprzedzać ilustrację i znajdować się na oddzielnej stronie. Dziecko musi przewrócić stronę, żeby zobaczyć ilustrację po przeczytaniu zdania.
Książkę należy wykonać samodzielnie lub skorzystać z gotowej pod warunkiem, że spełnia wyżej wymienione warunki.

Zastosowanie koncepcji czytania bez liter G. Domana pozwala uniknąć stresów w toku nauki i niepowodzeń szkolnych w przyszłych latach edukacji.

W metodzie Domana nauka czytania pełni ważną rolę w stymulacji rozwoju dziecka. Informacje płynące drogami wzrokowymi i słuchowymi usprawniają ich funkcjonowanie, wpływające jednocześnie na pracę mózgu. Doskonali się i rozwija percepcja wzrokowa. Rozwija się system pojęć, podnosi się poziom wiedzy i inteligencja.

W metodzie Domana nauka nie jest nudą, lecz przyjemnością i radością dla dziecka i rodziców, i to jest jedna z jej podstawowych zalet.

Czytanie jest jednym z elementów procesu rewalidacyjnego. Wielość sesji czytania wpływa na osłuchanie się z prawidłowym wzorcem artykulacyjnym słowa, ćwiczy słuch, różnicowanie wzrokowe oraz czynną artykulację dzieci poprzez powtarzanie ćwiczonego słowa.

Z koncepcji G. Domana mogą korzystać w szczególności dzieci z zaburzoną analizą i syntezą słuchową, gdyż nie potrafią one wyróżnić poszczególnych dźwięków z potoku słów.

Dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim mogą uczyć się, a więc także opanowywać technikę czytania i pisania, ale wyłącznie przy zastosowaniu metod nauczania dostosowanych do ich możliwości percepcyjnych.


# LITERATURA: G. Doman, J. Doman, „Jak nauczyć małe dziecko czytać”, Bydgoszcz 1992

nauka czytania -Domana

08 maj 2010 - 19:02:08

dziewczyny powiedzcie mi gdzie zakupiłyście te zestawy- interseuje mnie etap 1
bo mam pewnien problem ze znalezieniem go :(

nauka czytania -Domana

08 maj 2010 - 21:53:07

u mnie w gliwicach mogę kupić http://www.glenndoman.pl/

nauka czytania -Domana

08 maj 2010 - 22:15:32

ja kupiłam na allegro w "genialnym maluchu"

Przykro nam, ale tylko zarejestrowane osoby mogą pisać na tym forum.

następna dyskusja:

kiedy wprowadzać inne pokarmy niż mleko