Obecnie rozmawiamy o:

zdrowe posiłki

gorący temat

Pediatra Kielce

dzisiaj o 9:45

Ginekolog Rzeszów

dzisiaj o 9:42

Budowa domu

dzisiaj o 9:28

Szafa.pl na Facebooku
Ciekawe wątki
Aktywne użytkowniczki

zweryfikowana
Moderator
Posty: 4.355

POCZTA POLSKA - wątek zbiorczy

02 sie 2010 - 14:24:05

Jeśli Twoja przesyłka pocztowa albo przekaz pieniężny nie dotarły na czas do adresata, prawo daje Ci kilka możliwości dochodzenia Twoich racji.

1. Kiedy możesz wnieść reklamacje?

Prawo przewiduje kilka przypadków, kiedy możesz wnieść reklamacje w kwestiach pocztowych:

Kiedy Twoja przesyłka rejestrowana lub zawiadomienie o jej próbie (np. list polecony) nie zostały doręczone w ciągu 14 dni roboczych, wówczas już 15 dnia możesz wnieść Twoją reklamację, nie później jednak niż w terminie 12 miesięcy od dnia ich nadania.

Kiedy doręczenie kwoty pieniężnej określonej w przekazie pocztowym lub zawiadomienia o próbie doręczenia tej kwoty nie nastąpiło w terminie 14 dni od dnia nadania, wówczas już 15 dnia możesz wnieść Twoją reklamację, nie później jednak niż w terminie 12 miesięcy od dnia ich nadania.

Bezpośrednio przy przyjęciu przez adresata uszkodzonej przesyłki rejestrowanej lub przesyłki rejestrowanej, w której adresat stwierdzi ubytek zawartości.

Po przyjęciu przesyłki rejestrowanej przez adresata, jeżeli bezpośrednio przy przyjęciu tej przesyłki złożył on pisemne oświadczenie o stwierdzeniu ubytków lub uszkodzeń, nie później jednak niż w terminie 12 miesięcy od dnia jej nadania.
W terminie 7 dni od otrzymania przesyłki – w przypadku stwierdzenia ubytków lub uszkodzeń przesyłki rejestrowanej, niewidocznych bezpośrednio przy przyjęciu przesyłki.

UWAGA! Jeśli zgłosisz reklamację po upływie powyższych terminów, Operator pozostawi ją bez rozpoznania, o czym Cię zresztą niezwłocznie powiadomi.

1.1. Jak wnieść reklamacje?

Postaraj się skontaktować z biurem obsługi klienta u Operatorów przesyłek kurierskich, albo skontaktuj się z Urzędem pocztowym, gdzie nadana była przesyłka. Oczywiście, jeśli odbierzesz przesyłkę uszkodzoną, to właściwym miejscem kontaktu będzie placówka pocztowa, gdzie została wydana przesyłka. Najczęściej jest to najszybsza droga do pomyślnego rozwiązania problemu. Jeśli to nie pomoże, wówczas… wnieś oficjalną reklamację do Twego operatora usług pocztowych.

Reklamację możesz złożyć zarówno drogą elektroniczną, jak i w sposób tradycyjny – czyli ustnie do protokołu sporządzonego przez pracownika firmy lub pisemnie.

Jeśli składasz reklamację:

* ustnie do protokołu – osoba, która ją przyjmuje w oddziale firmy jest zobowiązana przepisami do potwierdzenia na piśmie, że ją przyjęła,
* pisemnie – upewnij się, że zawiera ona wszystkie wymagane prawem elementy umieszczone poniżej
* drogą elektroniczną – nie musi być ona podpisana kwalifikowanym podpisem elektronicznym, operator i tak wezwie Cię do przedłożenia dodatkowych dokumentów i uzupełnienia podpisu
* w formie innej niż wymienione powyżej – musi ona w sposób dostateczny ujawnić Twoją wolę i Twoje oczekiwania

1.2. Co powinna zawierać Twoja reklamacja?

Prawo określa dokładne wymagania, jakie powinna spełniać oficjalna reklamacja do operatora. Upewnij się, czy Twoja reklamacja zawiera wymagane prawem następujące elementy:

* imię i nazwisko (lub nazwę firmy),
* adres zamieszkania (lub siedziby firmy),
* rodzaj reklamowanej przesyłki,
* uzasadnienie reklamacji,
* kwotę odszkodowania, w przypadku gdy jego żądasz
* Twój podpis (jeśli zgłaszasz reklamację pisemnie).

Jeśli Twoja reklamacja dotyczy przesyłki rejestrowanej oprócz powyższych możesz także dołączyć, w zależności od okoliczności:

* Oryginał potwierdzenia nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego
* Oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do dochodzenia roszczeń – w przypadku przeniesienia uprawnień przez nadawcę na adresata
* Protokół sporządzony bezpośrednio przy przyjęciu uszkodzonej przesyłki rejestrowanej – w przypadku jej przyjęcia przez adresata oraz opakowanie uszkodzonej przesyłki

Oświadczenie o stwierdzeniu:

* widocznych ubytków lub uszkodzeń przesyłki rejestrowanej złożone bezpośrednio przy przyjęciu przesyłki, albo
* niewidocznych ubytków lub uszkodzeń przesyłki rejestrowanej z zachowaniem terminu 7 dni

Jeśli przesłana reklamacja nie będzie zawierała wszystkich formalnych elementów – operator poprosi Cię o ich uzupełnienie wniosku i poda Ci dane, których brakuje. Jeśli ich nie uzupełnisz w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania podanym terminie, operator pozostawi reklamacje bez rozpatrzenia, o czym również Ciebie poinformuje. Również jeśli reklamacja jest wniesiona przez osobę nieuprawnioną, zostaniesz otrzymasz informacje, że jedynie osoba uprawniona może wnieść reklamacje, a Twoje zgłoszenie nie zostanie rozpatrzone.

1.3. Jakie są terminy na rozpatrzenie Twojej reklamacji?

TWOJA REKLAMACJA POWINNA BYĆ ROZPATRZONA W CIĄGU 14 DNI OD DNIA JEJ OTRZYMANIA PRZEZ JEDNOSTKĘ PIERWSZEJ INSTANCJI.

Jeśli jednostka pierwszej instancji nie będzie w stanie odpowiedzieć Ci na zgłoszoną reklamacje, wówczas poinformuje Cię pisemnie o niemożności udzielenia odpowiedzi na reklamację w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania, podając przyczynę zwłoki oraz termin udzielenia odpowiedzi na reklamację.

Przedłużenie terminu, dotyczy przypadków, gdy niezbędne jest przeprowadzenie dodatkowego postępowania wyjaśniającego, w szczególności jeżeli:

* zebrane w dotychczasowym postępowaniu dowody i wyjaśnienia wymagają uzupełnienia dla rzetelnego rozpatrzenia reklamacji,
* uzyskanie dowodów i wyjaśnień w terminie 14 dni od dnia otrzymania reklamacji nie było możliwe pomimo zachowania należytej staranności operatora w ustalaniu stanu faktycznego.

Termin udzielenia odpowiedzi na reklamację, nie może przekroczyć 30 dni od dnia jej otrzymania.

1.4. Co powinna zawierać odpowiedź?

Reklamacje pocztowe rozpatrywane są w trybie dwuinstancyjnym. Jeśli Twoja reklamacja nie została uznana w pierwszej instancji – masz prawo odwołać się do drugiej instancji, zwanej instancją odwoławczą.

Odpowiedź pierwszej instancji Operatora powinna zawierać:

* nazwę jednostki, która rozpatruje Twoją reklamację,
* powołanie podstawy prawnej
* rozstrzygnięcie (pozytywne/negatywne) Twojej reklamacji,
* określenie wysokości kwoty i terminu wpłaty na Twoje konto – jeśli operator uznał Twoją reklamację za zasadną,
* pouczenie o prawie odwołania się oraz wskazanie jednostki odwoławczej
* podpis upoważnionego pracownika reprezentującego firmę, wraz z podaniem jego stanowiska służbowego.
* uzasadnienie faktyczne i prawne – w przypadku odmowy uwzględnienia przez jednostkę I instancji reklamacji w całości lub w części informację o przyczynie zatrzymania przesyłki – gdy reklamacja dotyczy przesyłki zatrzymanej przez operatora w przypadkach określonych w prawie pocztowym.

Jeśli operator nie uznał Twojej reklamacji – masz 14 dni na odwołanie się do jednostki odwoławczej wskazanej w otrzymanym piśmie. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem jednostki I instancji. Jednostka ta w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania:

zmienia rozstrzygnięcie w przypadku zasadności odwołania, w szczególności gdy dokonano błędnej oceny stanu faktycznego albo gdy zostały ujawnione nowe, istotne dla sprawy okoliczności, które nie były znane przy rozpatrywaniu reklamacji, albo
przekazuje odwołanie wraz z aktami sprawy jednostce odwoławczej.
Jednostka odwoławcza (jednostka drugiej instancji) rozpatruje odwołanie niezwłocznie i informuje reklamującego o wyniku rozpatrzenia odwołania w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania odwołania.

Jeżeli operator nadal nie chce uznać Twoich racji, jego odpowiedź powinna zawierać pouczenie o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego i prawie dochodzenia roszczeń na drodze sądowej, o postępowaniu mediacyjnym prowadzonym przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz o możliwości rozpatrzenia sprawy przed stałym polubownym sądem konsumenckim przy Prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

1.5. Jakie przysługuje Ci odszkodowanie?

Ustawa Prawo pocztowe wyraźnie określa, że z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania powszechnej usługi pocztowej przysługuje odszkodowanie:

1) za utratę przesyłki poleconej – w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż pięćdziesięciokrotność opłaty pobranej przez operatora publicznego za traktowanie przesyłki jako przesyłki poleconej;

2) za utratę paczki pocztowej – w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż dziesięciokrotność opłaty pobranej za jej nadanie;

3) za utratę przesyłki z zadeklarowaną wartością – w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż zadeklarowana wartość przesyłki;

4) za ubytek zawartości lub uszkodzenie paczki pocztowej lub przesyłki poleconej – w wysokości żądanej przez nadawcę lub w wysokości zwykłej wartości utraconych lub uszkodzonych rzeczy, nie wyższej jednak niż maksymalna wysokość odszkodowania, o którym mowa w pkt 1 lub 2;

5) za ubytek zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością – w wysokości zwykłej wartości utraconych rzeczy. Wysokość odszkodowania nie może być wyższa niż zadeklarowana wartość przesyłki;

6) za uszkodzenie zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością – w wysokości zwykłej wartości rzeczy, których uszkodzenie stwierdzono. Wysokość odszkodowania nie może być wyższa niż zadeklarowana wartość przesyłki.

W przypadku niezrealizowania przekazu pocztowego przysługuje odszkodowanie w wysokości pięciokrotnej opłaty pobranej za jego nadanie. Ponadto zwrotowi podlega kwota pieniężna określona w przekazie pocztowym.

W razie niewykonania usługi operator, niezależnie od należnego odszkodowania, zwraca w całości opłatę pobraną za wykonanie usługi. W przypadku firm świadczących usługi kurierski odszkodowanie jest zawarte w regulaminie świadczenia usług danego Operatora.

2. Wnieś sprawę do sądu powszechnego albo daj sobie jeszcze jedną szansę...

Możesz wnieść Twój spór z operatorem do sądu powszechnego, właściwego dla miejsca Twego zamieszkania albo zwrócić się do Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z wnioskiem o mediacje w Twoim sporze z operatorem. Wniosek powinien być opatrzony znaczkami opłaty skarbowej (5 zł od wniosku o wszczęcie postępowania mediacyjnego i 0,50 zł od każdego załącznika).

We wniosku powinno być zawarte:

* oświadczenie o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego. zwięzły opis zaistniałej sytuacji.
* oświadczenie o Twojej zgodzie na polubowne zakończenie sporu
* w trakcie mediacji, – satysfakcjonująca Cię propozycja rozstrzygnięcia sporu.

Jeśli Twój wniosek będzie niekompletny, Urząd wezwie Cię do jego uzupełnienia.

W toku postępowania mediacyjnego Prezes UKE zapoznaje operatora świadczącego usługi pocztowe z roszczeniem konsumenta, przedstawia stronom sporu przepisy prawa mające zastosowanie w sprawie oraz ewentualne propozycje polubownego zakończenia sporu. Prezes UKE może też wyznaczyć stronom termin do polubownego zakończenia sprawy.

Jeżeli w wyznaczonym terminie sprawa nie została polubownie zakończona oraz w razie oświadczenia co najmniej jednej ze stron, że nie wyraża ona zgody na polubowne zakończenie sprawy, Prezes UKE odstępuje od postępowania mediacyjnego. Wtedy pozostanie Ci jeszcze dochodzenie Twoich racji przed sądem powszechnym. W razie wątpliwości…

Źródło: www.urtip.gov.pl



Zmieniany 1 raz(y). Ostatnia zmiana 2010-08-02 14:45 przez CHRUPEK.

zweryfikowana
Moderator
Posty: 165

POCZTA POLSKA - wątek zbiorczy

02 sie 2010 - 14:41:53

Cytat
matkapolka30
Witam Was mamuśki.Niestety i mnie spotkała smutna sytuacja,że wysłana przeze mnie rzecz nie dotarła do drugiej mamuśki.
W związku z tym ma kilka pytań;
-czy zdarzyła Wam się sytuacja,że przesyłka (list polecony) nie dotarła do adresatki?
a jeśli tak to;
-jak długo trwała u Was procedura reklamacji?
-czy odzyskałyście zagubioną rzecz?
-Czy w przypadku nie odnalezienia przesyłki Poczta zwróciła Wam pieniążki?To jest ważna sprawa,ponieważ ja też się muszę jakoś z mamą kupującą rozliczyć.Mam zamiar Jej oddać wpłacone przez Nią pieniążki.
Pozdrawiam i czekam na wieści;-)

Ja mam tą samą sytuację :(
8 lipca wysłałam do dziewczyny zabawkę listem poleconym priorytetowym i niestety do dzisiejszego dnia ona nie dotarła. Kupująca twierdzi że nie było awiza ani że nie ma też tej przesyłki na poczcie, bo sprawdza co kilka dni (przynajmniej tak twierdzi). W piątek złożyłam reklamację na poczcie i teraz czekam na odpowiedz. Licze ze jednak mimo wszystko ta przesyłka się odnajdzie i trafi do adresatki. Składam to opóźnienie na kark okresu wakacyjnego ...

POCZTA POLSKA - wątek zbiorczy

02 sie 2010 - 16:56:18

Niestety w sortowniach podobno potrafią kraść na potęgę. Jak wyczają coś ciekawego to może się zdarzyć, że zginie.
Zdarzają się też adresy pod które nic nie dociera (jak kiedyś do mojej siostry-nieważne czy list zwykły czy polecony, gruby czy chudy, nie docierało nic).Mnie wciąż zadziwia też wieśniackie nieco podejście do przesyłek ze Stanów-zawsze dolarów tam szukają. Dosłownie każdy list, który dostaję ze Stanów jest naruszony. Poczta to naprawdę temat na film.

POCZTA POLSKA - wątek zbiorczy

02 sie 2010 - 18:17:56

teraz to chyba malo kto kase wysyla w kopercie :/ ale PP przechodzi czasem wszelkie pojecie.

POCZTA POLSKA - wątek zbiorczy

02 sie 2010 - 21:43:35

u mnie to nie dosc ze sa nie mile wiecznie cos im nie pasuje ruszaja sie tragicznie to jeszcze gubia listy i paczki...
ciagle cos ginie przeciez to oszalec mozna wiecznie tam stojac i tlumaczac ze to nie mozliwe zeby list szedl miesiac czasu jak byl polecony ... tragedia.....
a co do awizowania to maja taki straszny balagan ze potrafia mi zostawic drugie awizo dwa tygodnie po tym jak odebralam dana rzecz jeszcze bym zrozumiala dzien dwa ale nia dwa tygodnie...
dla mnie niestety isc na poczte to tak samo jakbym miala przebiec 30 km taka sama tragedia :)

POCZTA POLSKA - wątek zbiorczy

03 sie 2010 - 00:19:14

nie obwiniaj pań z okienka za awizacje po dwóch tygodniach bo przecież awiza wrzucają listonosze a nie panie z okienka

POCZTA POLSKA - wątek zbiorczy

03 sie 2010 - 00:31:31

A ja pozostawię moją pocztę BEZ KOMENTARZA... zdarza się, że dziennie noszę po 10-20paczek... listów.... są otwarte 2okienka to sie licytują która ma mnie obsłużyć;/ porażka...

POCZTA POLSKA - wątek zbiorczy

03 sie 2010 - 00:49:46

a ja złożyłam skargę na pracowników PP gdzie mnie Pani też "obsługiwały" tak jak Ciebie Oska... po prostu porażka najgorsze jest to, że nikt nic z tym nie robi...

POCZTA POLSKA - wątek zbiorczy

03 sie 2010 - 07:42:15

Dziewczyny jestem nowa na forum bo sprzedawałam na innym portalu ale na temat poczty to bym mogła film nakręcić....przykład :wysyłam poleconym listem butki do Lęborga (ok 100 km odemnie)pani pyta czy ma być priorytet to nadawca dostanie list już jutro do to dopłacam 2 zł i wracam do domku zadowolona z tranzakcji.mijają prawie 2 tyg. i dostaje meila z zapytaniem gdzie moje butki?no to wpadam na poczte z zapytaniem no właśnie gdzie te butki?a pani z okienka patrzy na mnie i mówi że przecież jest powódz to paczki i listy mogą iść dłużej!!!!!no to pytam czy słyszała że Lęborg zalało?a ona na to że to nie jej sprawa kogo i gdzie zalało. butki doszły 2 dni póżniej............

POCZTA POLSKA - wątek zbiorczy

03 sie 2010 - 09:16:32

zalalo... pocztowcow ewidentnie :D procentami :D

POCZTA POLSKA - wątek zbiorczy

03 sie 2010 - 10:39:55

Cytat
ulalabs
nie obwiniaj pań z okienka za awizacje po dwóch tygodniach bo przecież awiza wrzucają listonosze a nie panie z okienka

tak ale listonosze biora przeciez to z poczty nie pisza sobie awiza od tak
balagan maja straszny i sami nie wiedza co odebrano a co nie...

POCZTA POLSKA - wątek zbiorczy

04 sie 2010 - 00:06:18

Niestety poczta nie jest skomputeryzowana (tzn nie w pełni) stąd robi się bałagan
Ale nie będę nikogo tłumaczyć, tak tylko choć trochę staję w obronie tych pań z okienka... Sama też jestem pracownikiem PP, na urlopie wychowawczym.

POCZTA POLSKA - wątek zbiorczy

04 sie 2010 - 00:21:29

.....poczta ..... bez komentarz gubia przesylki itd.
ale Panie z okienka na mojej poczcie REWELACYJNE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
wysylam kilkadziesiat paczek dziennie, Panie sa kochane :) przywoze tylko listy i paczki i zostawiam razem z przyblizona oplata za wysylke, nastepnego dnia odbieram dowody nadania (ktore wczesniej wypisalam i przypielam do paczek)

zycze Wam wszystkim dziewczyny tak milej obslugi, pozdrawiam Panie z mojej poczty :)



Zmieniany 1 raz(y). Ostatnia zmiana 2010-08-04 00:22 przez zara042010.

POCZTA POLSKA - wątek zbiorczy

30 wrz 2010 - 18:14:40

poczta wymyśliła nową ustawę-od dn 1.10.2010 listonosze nie będą nosili listów gabaryt B, czyli większych od listów z banku, rachunków, itp
czyli utrudniają jednym słowem sprzedaż internetową drobnych przedmiotów bo żeby przedmiot dotarł do domu trzeba będzie go wysłaćpaczką. list polecony do domu nie dojdzie-;listonosz przyniesie awizo. Listy zwykłe gabaryt B będą trafiały do kosza

dziś byłam na poczcie, jak się dowiedziałam, to się zdenerwowałam.

POCZTA POLSKA - wątek zbiorczy

30 wrz 2010 - 18:17:14

Umnie juz oddłuzszego czasu listonosze nie nosza listów gabaryt b dlatego ze czesto zostaja okrtadani ..., moja znajoma listonoszka kilka razy została własnie okradziona i to jest tylko nasze bezpieczenstwo poczty polskiej

Przykro nam, ale tylko zarejestrowane osoby mogą pisać na tym forum.

następna dyskusja:

kiedy zaczęły raczkować wasze pociechy?